A fókuszcsoportos interjú egyfajta csoportos beszélgetés, amelyet a kutató moderál. A kutatás során nemcsak a "mit" és "hogyan" kérdésekre ad választ, hanem a "miért" kérdésekre is. Tehát ez által egy mélyebb betekintést nyerhetünk a kutatás alanyainak motivációiról, attitűdjeiről. A fókuszcsoportos interjú során a kutató előre meghatározott szempontok alapján vezeti a beszélgetés fonalát, egy előre elkészített interjúvázlat alapján, amely ideális esetben 3-5 oldal. Ez egy kötetlen, félig-irányított beszélgetés, 8-10 résztvevővel. Általában 1 - 3 órát vesz igénybe.
A fókuszcsoportos interjú a kvalitatív kutatások során az egyik leggyakrabban alkalmazott módszer. Azért előnyös alkalmazni, mert olyan véleményeket, attitűdöket tudhatunk meg általa, amelyeket interjúalanyaink a vélemyényütköztetések során spontán kinyilvánítanak, viszont egy kérdésre való válaszadás során nem mondanának el.
Angolul: Focus group interview
Hogyan készítsünk egy fókuszcsoportos interjút?
1. Készítsünk egy 3-5 oldalas interjúvázlatot, amely jól áttekinthető interjúkérdéseket tartalmazzon. Az interjúkérdéseket úgy kell kialakítani, hogy pontosan tudjuk, hogy melyik kérdéssel milyen kutatási célt szeretnénk elérni. Tehát tudjuk magunknak meghatározni, hogy melyik kérdésünk melyik hipotézisünkhöz tartozik.
2. A résztvevők toborzása történhet személyesen, telefonon keresztül vagy az interneten, fórumokon, hirdetéseken keresztül. Egyes esetekben ajánlott a toborzás során szűrőkérdőívet alkalmazni a megfelelő személyek kiválasztásához.
3. Időpontot kell egyeztetni a résztvevőkkel. Meg kell találni azt az időpontot, amely az összes interjúalany számára megfelelő.
4. Az interjú kezdetén a moderátornak be kell mutatkoznia és be kell mutassa a résztvevőket egymásnak. Ezt követően ismertetnie kell a témát, a kutatás célját. Az interjú során a moderátornak, vagyis nekünk kutatóknak arra kell odafigyelni, hogy a beszélgetés, olykor vita mindig érintse a témánkat. Tehát ha a beszélgetés során az interjúalanyok eltérnek a témától, akkor a beszégetést vissza kell terelni a megfelelő irányba.
Mire kell odafigyelni a fókuszcsoportos interjú készítése során?
- A vélemény erősségét kifejező metakommunikációs jelzésekre, mint például a gesztusokra, az arckifejezésekre.
- A csoportot legjobban összetartó és megosztó kérdéseket ki kell elmelni.
- Nem fogalmazhatunk meg olyan következtetéseket, mint, hogy "a csoport 60%-a úgy vélekedik". Ehelyett a következő megfogalmazások használhatóak: "a résztvevők szűk többsége" vagy "a válaszadók fele".