Leíró statisztika: Ordinális mérési szintű változó
Az ordinális mérési szintű változó esetében nemcsak a skálaértékek azonos vagy nem azonos volta, hanem azok sorrendisége is az egységek között fennálló valós viszonyokat írja le. A számértékek sorrendje az adott válaszok valamilyen szempontból vett sorrendjét mutatja. Vagyis az egyes attribútumok a vizsgált tulajdonsággal relatíve kisebb vagy nagyobb mértékben rendelkeznek. A leíró statisztikában az ordinális változókat leggyakrabban oszlopdiagrammal és kördiagrammal szokták ábrázolni.
Az ordinális mérési szint rendelkezik mindazon jellemzőkkel, mint a nominális mérési szint. Plussz, még ehhez hozzájön az, hogy az adatok sorba rendezhetők. A következő statisztikai mutatókat, próbákat alkalmazzák a leggyakrabban az ilyen mérési szintű változók esetében: percentilis, medián, rangkorreláció, Friedman-próba, ANOVA. Marketingkutatásban a relatív attitűd, vélemény, percepció és preferencia mérésében alkalmazzák.
Más néven: sorrendi -, rendezéses -, rangsoroló mérési szint
Példa
 Iskolai végzettség: 1-Alapfokú 2-Középfokú 3-Felsőfokú
A sorrendi mérési szint jellemzői
- Nem csak az ismérvértékek különbsége hordoz információt, hanem azok sorrendje is.
- A matematikai műveleteknek nincs értelme.
- Meg tudjuk mondani, melyik érték nagyobb vagy kisebb a másiknál.
- Nem tudjuk, hogy mekkora az értékek közötti különbség.
- A középértékek közül a módusz (leggyakoribb érték) és a medián határozható meg.
- Maguk a számértékek nem hordoznak információt, csakis azoknak sorrendje.
- Nincs mértékegysége.
Leíró statisztika: Az ordinális mérési szintű változó elemzése az SPSS-ben
Analyze → Descriptive Statistics → Frequencies → Statistics →
- Módusz - Mode
- Medián - Median
- Minimum és Maximum
- Terjedelem - Range

Az ordinális mérési szintű változó elemzése

Az elemzések során mindig a Valid Percent oszlopban levő arányokat kell elemezni, hiszen ebben az oszlopban vannak kiszűrve azok a válaszadók, akik nem válaszoltak a kérdésre. Az eredmények alapján a megkérdezettek többsége felsőfokú végzettséggel rendelkezik (55%), míg több, mint egynegyede rendelkezik középfokú végzettséggel és kevesebb, mint 10%-a alapfokú végzettséggel. Tehát a legtöbben felsőfokú végzettséggel rendelkeznek (Módusz: 3).